שלום אורח
 
התחבר
 
נא להמתין...

בראשית פרק לז 3

|

צוות כתיבה

צפיות: 1678
|
דרוג  (0)

בפרק לז אנו עוסקים בבני יעקב והקורות אותם לאחר ישובם בארץ. זוהי תחילתה הקשה של פרשת מכירת יוסף וגלגוליו למצרים. ביחידה נעסוק בחלומות יוסף, ובשליחותו לאחיו במהלכה הוא נמכר ומובל למצריים. ללימוד הפרק יוקדשו שלושה שיעורים

 

שאלות מכוונות למידה:

מה מספרים לנו הכתובים על מעשיהם של יעקב, יוסף והאחים וכיצד משפיעים המעשים על היחסים המורכבים בין יוסף ואחיו?


המישור האנושי והמישור הא-לוקי וכיצד עלינו להבין את המציאות לאור שני המישורים.
 


פסוקים א-יא



פסוקים יב-יז



פסוקים יח-לו


הקשר רחב

הקשר אישי

העשרה
תוכניות האחים לגבי יוסף
כ וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ וְנִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו.

רש"י:

ונראה מה יהיו חלומותיו
אמר ר' יצחק: מקרא זה אומר דרשני, רוח הקודש אומרת כן. הם אומרים: נהרגהו. והכתוב מסיים: ונראה מה יהיו חלומותיו. נראה דבר מי יקום - או שלכם או שלי. 
ואי אפשר שיאמרו הם ונראה מה יהיו חלומותיו, מכיוון שיהרגוהו בטלו חלומותיו:

[לתלמידי 5 יח"ל-]
* לשיקול דעתו של המורה היכן ללמד את דברי הספורנו, בסוף לימוד פרק לז, או בפרק מב.


ספורנו לפסוק י"ח
: 'ויתנכלו אליו להמיתו'.

הנה לשון נ.כ.ל. יורה על המצאה להרע...

אמר שחשבו על יוסף בליבם נוכל להמית, ושבא אליהם לא לדרוש שלומם, אלא למצוא עליהם עלילה

או להחטיאם, כדי שיקללם אביהם או יענישם ה' יתברך, וישאר הוא לבדו 'ברוך מבנים'...

ובזה הודיע מה היה למו [להם] בהיות כולם צדיקים גמורים עד שהיו שמותם לפני ה' לזיכרון,

איך נועדו לב יחדיו להרוג את אחיהם או למכרו, ולא ניחמו על הרעה?!

כי גם כשאמרו 'אבל אשמים אנחנו על אחינו' (מ"ב, כ"א), לא אמרו שתהיה אשמתם על מכירתו או מיתתו אלא על אכזריותם בהתחננו.

והנה הגיד הכתוב כי ציירו בליבם וחשבו את יוסף לנוכל ומתנקש בנפשם להמיתם בעולם הזה,

או בעולם הבא או בשניהם, והתורה אמרה: 'הבא להרגך השכם להרגו' " (סנהדרין ע"ב, א').

מה הביא את האחים להעלות תוכנית קיצונית כל-כך?
האחים רואים את המתח בינם לבין יוסף כהמשכו של הסיפור המשפחתי, שבו אחד הבנים נבחר והאחר נדחה: יצחק-ישמעאל, יעקב-עשיו. ע"פ הבנתם, יוסף מאיים על קיומם הפיזי או הרוחני בבית יעקב ולכן דינו כדין הרודף אחר חברו להרגו, שרשאים להמיתו. 

 

התוכניות השונות של האחים

וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם (כד)

רש"י

והבור ריק אין בו מים -
ממשמע שנאמר והבור ריק, איני יודע שאין בו מים, מה תלמוד לומר אין בו מים? 
מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו:

 נקודת המוצא של המדרש המובא ברש"י- הייתור בכתוב.
מה ניתן ללמוד מכך על חומרת מעשה השלכתו של יוסף  לבור?

 מי מכר את יוסף? [ לתלמידי 5 יח"ל]

כה וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל-לֶחֶם וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד...

כו וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל-אֶחָיו ... כז לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים ... וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו. 

כח וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר

וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף מִצְרָיְמָה. 

כט וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל-הַבּוֹר וְהִנֵּה אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר וַיִּקְרַע אֶת-בְּגָדָיו. 

ל וַיָּשָׁב אֶל-אֶחָיו וַיֹּאמַר  הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ וַאֲנִי אָנָה אֲנִי-בָא.  

רש"י: "וימשכו [בני יעקב] את יוסף מן הבור, וימכרוהו לישמעאלים, והישמעאלים למדיינים, והמדיינים למצרים".

רשב"ם: "וקודם שבאו הישמעאלים עברו אנשים מדינים אחרים דרך שם,

וראוהו בבור ומשכוהו ומכרוהו המדיינים לישמעאלים,

ויש לומר שהאחים לא ידעו!

ואף על פי כן אשר כתב "אשר מכרתם אותי מצרימה" (מ"ה, ד),

יש לומר שהגרמת מעשיהם סיעה במכירתו..."

  • מי מכר את יוסף לעבדות לפי רש"י ומי מכרו לפי רשב"ם?
  • בפסוק כ"ט מסתבר שראובן מופתע– מדוע הוא מופתע לפי שיטת הרשב"ם?
  • כיצד מסביר זאת רש"י שם: "וישב ראובן - ובמכירתו לא היה שם שהגיע יומו לילך ולשמש את אביו ד"א עסוק הי' בשקו ובתעניתו על שבלבל יצועי אביו"?
  • עיינו בפסוקים הבאים: פרק ל"ט פס' א', פרק מ' פס' ט"ו, פרק מ"ה פס' ד' – לאיזה מן הפירושים מסייע כל פסוק?

 
האתר פותח על ידי מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים